Kwaliteitscontrole en Testen

We nemen kwaliteit serieus. Elk lid van ons productieteam is een inspecteur en heeft de bevoegdheid om een onderdeel of voltooide riem af te wijzen als deze niet voldoet aan onze specificaties. Voldoet een riem of riem-onderdeel niet aan onze standaard? Dan komt het voorwerp de winkel niet uit. We voeren ook een aantal behoorlijk strenge tests uit. We hebben geleerd dat het beter is om de onderdelen te breken dan de voltooide riem… en het is beter om de riem in de winkel te breken dan op het water.

Hier zijn een paar van de manieren waarop we voor riemkwaliteit zorgen:

Stelen en Bladen

Deze twee essentiële onderdelen krijgen vorm in onze fabriek in Morrisville. Het koolstofmateriaal wordt nauwkeurig klaargemaakt op een computergestuurde snijtafel en in elkaar gezet in vooraf bepaalde patronen die vóór het vormen zijn geïnspecteerd. Alle gevormde onderdelen zijn gelabeld met de naam van de persoon die het onderdeel heeft gemaakt, de datum waarop het gemaakt is, en andere informatie om het onderdeel te identificeren.

Elke steel wordt getest op kracht en stijfheid op een apparaat dat er veel meer kracht op uitoefent dan de steel ooit in het veld ervaart. Dan wordt de steel gelabeld met het resultaat van de stijfheidstest.

Het gevormde blad “leeg” wordt visueel geïnspecteerd op defecten aan de oppervlakte voordat het in de gewenste vorm wordt gesneden op onze computergestuurde freesmachine. Is het blad in de juiste vorm gesneden? Dan gaat het door de “Blad Terminator”, die test op structurele defecten. Vervolgens meten we het blad op drie punten. Zo weten we zeker dat de richting en de kromming precies zijn wanneer het op de steel wordt gezet.

Montage

Tijdens de montage wordt het blad op de steel gezet. Daarnaast worden huls, hendel en handvat op de riem geïnstalleerd. Nadat de lijm is ingetrokken, gaat de riem naar het “Morrisville Monster” voor een laatste test van alle onderdelen en uitbreidingen. Het Monster zet meer druk op een riem dan je onder normale roei-omstandigheden ziet.

Elke gemonteerde riem wordt vervolgens getest op lekken. Zo weten we zeker dat er geen gaten of losse verbindingen zijn en dat je riemen droog blijven van binnen.

Laatste inspectie

Na de montage gaan alle riemen die het Morrisville Monster overleefden naar de laatste inspectie. Op dit punt worden de laatste metingen van totale bladhoek, lengte, binnenlengte en bladrichtig bevestigd.

De inspecteur is verantwoordelijk voor alle bovengenoemde inspectiepunten. Daar hoort ook bij dat hij alle onderdelen van de voltooide riem visueel inspecteert om zeker te weten dat er geen cosmetische gebreken zijn. Komt de riem door de laatste inspectie? Dan voegen we de bakboord- en stuurboordmarkeringen toe. We brengen ook het laatste identificatielabel aan met de riemspecificaties en het serienummer.

Klaargemaakte koolstof lay-ups

Blad-inspectie

Riem-inspectie

Een gemonteerde riem ondergaat het “Morrisville Monster”

Eind-inspectie