De Vortex Strip

De Vortex Strip

De Vortex Strip verhoogt de efficiëntie van het blad door:

  • De slip in de eerste helft van de haal te verminderen. Dat verhoogt weer de weerstand en de efficiëntie.
  • De slip in het laatste kwart van de haal te verhogen. Met het positieve gevolg dat de opstuwing vermindert.

De Vortex Strip heeft het extra voordeel dat het de bladrand beschermt tegen slijtage of schokschade.

Onze tests hebben aangetoond dat bladen met de Vortex Strip een voordeel bieden qua snelheid. De Vortex Strip zit standaard op onze Fat2- en Smoothie2 Vortex Strip-bladen, en kan toegevoegd worden aan onze Big Blades.

Wat het Doet

De Vortex Strip vermindert de slip van het blad tijdens de eerste helft van de haal—het deel van de haal waarbij het voordelig is om het slippen van het blad te verminderen. Dit verhoogt bladweerstand en efficiëntie. Tijdens de tweede helft van de haal draait de bladbeweging om, en heeft de Vortex Strip geen nut meer: de taps toelopende vorm zorgt zelfs voor meer slip richting het einde van de haal. Dit helpt om de opstuwing te verminderen tegen het einde van de haal. Daarnaast is er het voordeel van de extra bescherming dankzij het plastic kapje.

Hoe het Werkt

Het basisidee van roeien is een massa water verplaatsen richting de startlijn. Daardoor bewegen de boot en de roeier zo efficiënt mogelijk richting de finishlijn. Een blad dat door water beweegt wekt stijging en weerstand op in verschillende verhoudingen als het blad door zijn boog draait. Een blad heeft stijging en weerstand nodig om te werken, maar de verhouding tussen stijging en weerstand moet zo gunstig mogelijk zijn voor elk deel van de haal.

Eerste helft van de haal:

Stijging is meestal een efficiëntere manier om voortstuwing te produceren in de eerste helft van de haal. De Vortex Strip is ontworpen om het water “vast aan het blad” te houden en om soepel te versnellen richting de startlijn. De Vortex Strip werkt alleen als het blad zodanig beweegt dat de top de voorste rand is.

De tweede helft van de haal:

Is de riem eenmaal voorbij de loodlijn? Dan wordt de bladtop de achterste rand. Op dit punt van de haal gebruikt de roeier hoofdzakelijk de armspieren. Dankzij de geometrie van het blad-pad wordt de neiging tot opstuwing van de staart van het blad bovendien groter als het slippen niet groter wordt (door het ontwerp van het blad of door veel kracht te zetten met de armen). De vortex-functies die het slippen in de eerste helft van de haal verminderen functioneren nu om het slippen te verhogen. Ze hebben namelijk geen nut meer op de achterste rand, het verkleinde top-gebied, en de vermindere buitenlengte (vooral in het geval van het Fat2-blad).

Voorbeelden

Wil je meer lezen? Dan zijn hier drie voorbeelden van het effect van vortex-opwekking op stijging en weerstand.

Voorbeeld 1: De Plakkerige Lepel—Riemblad Onder Kraan

De “plakkerige lepel” verwijst naar hoe goed water blijft “plakken” aan de achterkant van het riemblad (de lepel) als het blad door de haal beweegt. We demonstreren het plakkerige lepel-effect door een riemblad onder een lopende kraan te zetten.



Foto A

Aan het begin van de haal is de aanvalshoek kleiner. We zien dat het plakkerige lepel-effect groter is bij deze hoek: water plakt aan het blad en wordt daardoor terugbewogen richting de startlijn als de riem de boot voortbrengt. Op deze foto zie je een blad zonder de Vortex Strip. Bij deze aanvalshoek is het plakkerige lepel-effect hetzelfde, ongeacht of er een Vortex Strip aanwezig is.




Foto B

Het blad op deze foto heeft geen Vortex Strip. Als de aanvalshoek groter wordt, zien we het water zich afscheiden van het blad. We raken het plakkerige lepel-effect kwijt. Stijging wordt groter en weerstand kleiner. Vergelijk de waterstroom op foto B met die op foto C, die een blad toont met een Vortex Strip in dezelfde aanvalshoek.




Foto C

Zelfs bij deze aanvalshoek, die vergelijkbaar is met de aanvalshoek op foto B, blijft het plakkerige lepel-effect overeind. Dat komt door de Vortex Strip op het blad. Het blad behoudt de stijging en blijft het water efficiënter richting de startlijn verplaatsen tijdens een groter deel van de haal.


Voorbeeld 2: Vliegtuigvleugels/h3>

Het diagram aan de rechterkant komt uit een artikel op avweb.com. Het illustreert hoe vortexgeneratoren (VG’s) op vliegtuigvleugels weerstand verminderen en stijging vergroten als de aanvalshoek groter wordt.

Voorbeeld 3: Het Deltavleugel-effect

Vliegtuigen ontworpen om op grotere aanvalshoeken te vliegen gebruiken een deltavleugel. Van bovenaf gezien is dat een vleugel in de vorm van triangel. Veel deltavleugels hebben ook taps toelopende voorste randen. Die worden ingezet tegen de verhoogde weerstand die ontstaat als de aanvalshoek groter wordt (bijvoorbeeld tijdens een luchtgevecht). Deze taps toelopende voorste randen beïnvloeden de luchtstroom boven de vleugel op zo’n manier dat de weerstand minder wordt en de stijging groter.

Bij roeien is de situatie hetzelfde. Er is meer weerstand op het blad als de aanvalshoek groter wordt. Om het deltavleugel-effect na te bootsen op een riem, lopen bladen met de Vortex Strip taps toe. Vergelijk het Smoothie Normale Rand-blad en het Smoothie Vortex Strip-blad op de foto’s hieronder. Dan zie je hoe de zijkanten van het Smoothie Vortex Strip-blad taps toelopen richting de top. Dit taps toelopen heeft hetzelfde effect op een riemblad als de taps toelopende voorste randen hebben op een deltavleugel-vliegtuig.



Smoothie2 Vortex Strip


Smoothie2 Gewone Rand