Advies voor de Eerste Wedstrijd

Hier is een handleiding voor deelname aan indoorroeiwedstrijden voor iedereen die dat nog nooit eerder heeft gedaan.

  1. Kies een wedstrijd uit onze Indoorwedstrijden Kalender.
  2. Begin te trainen. Roei je al regelmatig? Dan betekent dit simpelweg dat je iets gerichter moet trainen. Roei je niet regelmatig? Dan is het tijd om er weer mee te beginnen. Aanvankelijk in kleine stappen. Bekijk de Trainen voor Wedstrijden-pagina voor een paar trainingsideeën, plus informatie over dingen als je optimale wedstrijdsnelheid vinden.
  3. Ken je luchtweerstand. Je kunt luchtweerstand weergeven door naar het Hoofdmenu te gaan. Vervolgens selecteer je Meer Opties en Luchtweerstand Weergeven. Doe je mee aan een indoor roeiwedstrijd waarbij een computer de Performance Monitoren op de wedstrijd ergs controleert? Dan wordt de luchtweerstand weergegeven tijdens de warming-up—je hoeft op geen enkele knop te drukken. Bij wedstrijden is er geen voorgeschreven schuif-instelling dus je kunt de schuif instellen hoe je maar wilt. Je mag hem alleen niet wijzigen tijdens de race. Zie Schuif-Instellingen 101 voor meer informatie.
  4. Wees uitgerust voor de race. In het trainingsproces noemen we dit geleidelijk afnemen. Doe je laatste echt zware training ongeveer een week voor de wedstrijd. Dan heeft je lichaam de tijd om te herstellen. Zorg dat je daarna genoeg slaap krijgt en ga net vaak genoeg serieus roeien om jezelf scherp te houden. Een goede training vóór een wedstrijd is om de 2000 meter in vier delen op te splitsen: een 1000m-deel, een 500m-deel, en twee 250m-delen. Doe elk deel op je wedstrijdsnelheid en neem tussendoor voldoende rust. Doe deze training drie tot vijf dagen voor de wedstrijd. Ga daarnaast een paar keer rustig 30-40 minuten roeien. Dan kun je niet wachten om hard te trekken tegen de tijd dat de wedstrijddag aanbreekt.
  5. Wedstrijddag: zorg dat je minstens een uur voor de wedstrijdtijd op de locatie van de wedstrijd bent. De tijd van je wedstrijd beïnvloedt het moment en de grootte van de maaltijd die je voor de wedstrijd eet. Doe je mee als lichtgewicht? Controleer dan de wedstrijdregels om zeker te weten dat je je op het juiste tijdstip laat wegen.
  6. Warming-up: Er zijn meestal meerdere roeimachines beschikbaar voor de warming-up voor de wedstrijden. Zorg dat je ze vindt en roei 10-15 minuten (of je gebruikelijke warming-up) vóór je evenement. Wees niet bang dat je al je energie verbruikt. Het is belangrijk om goed opgewarmd te zijn.
  7. Stel je wedstrijdmachine in zoals je gewend bent: stel de schuif-instelling af en de voetbanden en zorg dat de eenheden die de monitor weergeeft van het formaat zijn dat je wilt. Gebruik je het Venue Race Application? Zorg dan dat je weet hoe het PM Wedstrijdscherm werkt.
  8. Bereid je stuur/trainer voor: bij veel wedstrijden mag je een stuur, trainer of “supporter” meenemen om je te steunen tijdens je wedstrijd. Geef je supporter voorbeelden van wat ze moeten zeggen (of niet moeten zeggen) om je te steunen. Deel je wedstrijdplan met je stuur zodat die je kan helpen met je strategie.
  9. De Wedstrijd: Roei je eigen wedstrijd. Er zal veel lawaai en activiteit zijn. Het is belangrijk dat je je op je eigen wedstrijd focust. Onthou je snelheid en ga daar zo snel mogelijk naartoe nadat je het commando hebt gekregen om te starten. Weersta de verleiding om te snel te gaan in de eerste 500 meter. Je kunt beter sterk eindigen dan “vliegen en sterven.” Misschien wil je je geplande snelheid of cumulatieve tijd voor elke 500 meter van de wedstrijd opschrijven. Dat kan je herinneren aan waar je wilt zijn. De wedstrijd pagina: bevat advies over wedstrijdstrategieën.
  10. Gefeliciteerd—je hebt het gehaald! Bepaal een paar nieuwe doelen voor volgend jaar, maar begin niet meteen te trainen: je hebt een beetje vakantie verdiend!