Service | Concept2

Service

Batterijproblemen

Symptomen

  • Je PM geeft aan dat de batterijen bijna leeg zijn, terwijl ze nog vol zouden moeten zijn.
  • Je gebruikt monocelbatterijen in je PM en deze gaan te kort mee.

Oplossing 1

Deze oplossing is van toepassing op PMs die met één van de volgende apparaten werken:

  • Model D Indoor Rower
  • Model E Indoor Rower
  • Dynamic Indoor Rower
  • SkiErg

Op de volgende manier kom je erachter of het probleem te maken heeft met de batterij of het snoer van de generator.

  1. Haal de batterijen uit de PM.
  2. Controleer of het snoer van de generator goed is aangesloten.
  3. Begin te roeien/skiën op je apparaat.
    • Gaat de PM aan en werkt de generator tenminste deels terwijl je roeit/skiet? Ga dan verder met stap 4.
    • Gaat de PM niet aan? Dan moet je het snoer van de generator vervangen en hoef je deze procedure niet verder te volgen.
  4. Plaats nieuwe monocelbatterijen in de PM4. De PM4 moet nu aan gaan.
  5. Stel de taal en datum in (minstens het jaar).
  6. Kies in het Hoofdmenu More Options, dan Utilities en dan Product ID.
    • Controleer het type. Dit moet ingesteld zijn op D of D/E. Is deze ingesteld op A, B of C? Neem contact op met Concept2.
    • Gebruik je een PM? Controleer dan of de firmware is geüpdate naar de meest recente versie. Dit is vooral belangrijk als je PM4 draait op versie 16 of lager. Met oude firmware werkt de oplaadbare batterij na een tijdje helemaal niet meer. Je PM4 zal het weer prima doen nadat je de firmware hebt geüpdate en de batterij volledig heeft opgeladen.
  7. Druk op Menu|Back totdat je terug bent in het Hoofdmenu.
  8. Kies Just Row/Ski.
  9. Begin te roeien/skiën:
    • Begint de teller te lopen? Dan werkt de generator weer. Ga naar stap 10.
    • Begint de teller niet te lopen? Vervang dan eerst de generator voordat je verder gaat.
  10. Stop, druk op Menu|Back terwijl het vliegwiel nog draaiten wacht 30-60 seconden. Krijg je een “Low battery”-melding? Vervang dan eerst de generator voordat je verder gaat.
  11. Heb je een PM4? Verwijder dan de monocelbatterijen en plaats de oplaadbare accu.
  12. Heb je een PM4? Verbind je de PM4 voor een nacht met een USB-poort van je PC om de batterij op te laden. Let op: Zorg dat je PC actief blijft en de Sleep-modus uitstaat, anders kan de batterij niet goed opgeladen worden.

Oplossing 2

Deze oplossing werkt alleen voor monitors die gebruikt worden met een Model A, B of C Indoor Rower.

Onder normale omstandigheden gaat een set Alkaline monocel-batterijen ongeveer 350 uur mee. Is dit niet het geval? Doe dan het volgende:

  1. Controleer je firmwareversie: Kies in het Hoofdmenu More Options > Utilities > Product ID. Het gebruik van de meest recente versie kan helpen, aangezien deze de microprocessor efficiënter gebruikt dan oudere versies.
  2. Controleer of de monitor na het roeien/skiën automatisch uitgaat na zes minuten (dit gebeurt niet als de PM is aangesloten op een computer, bij wedstrijdroeien of tijdens bepaalde intervallen). Gaat het apparaat niet automatisch? Neem dan contact op met Concept2.
  3. Controleer de batterij: ga in het Hoofdmenu naar More Options > Utilities > Battery. Is het niveau van de batterij nog 80% of meer? Dan zou dit niveau met niet meer dan 1% per dag mogen zakken. Doet hij dat wel? Dan is er waarschijnlijk schade aan de printplaat en zul je het apparaat moeten vervangen. De meest voorkomende oorzaak in sportscholen is het bespuiten met schoonmaakmiddelen.