Eerste Trainingen

Hieronder vind je een aantal korte trainingen om je bekend te maken met het trainen op de BikeErg.

Voordat je aan deze trainingen begint, lees alstublieft onze aansprakelijkheidsverklaring. .

Training 1 (15 minuten)–De relatie tussen cadans en weerstand op de BikeErg.

  • Zet de luchtschuif op 1.
  • Pas de zadel- en stuurhoogte aan op de gewenste hoogte.
  • Fiets rustig voor 5 minuten lang, zonder te veel te letten op het behalen van een bepaalde cadans of trapfrequentie, en probeer verschillende handposities op het stuur uit.
  • Noteer wat je trapfrequentie is in rpm (op de PM5 display, rechtsboven in de hoek wordt dit aangegeven ) en fiets de komende 30 seconden zo'n 10 rpm hoger dan je de eerste 5 minuten hebt gedaan. Bijvoorbeeld was je natuurlijke cadans in de opwarming 70 rpm, verhoog je trapfrequentie dan tot 80 rpm. Na de 30 seconden in tempo 80, zak je de volgende 30 seconden weer terug naar 70 rpm.
  • Wissel de komende 5 minuten van tempo.
  • Hierna fiets je nog 5 minuten rustig uit.

Deze training geeft je de ervaring om wat het verschil in cadans doet met de weerstand die je voelt op de.

Training 2 (20 minuten)–De Luchtschuif en Weerstand

  • Zet de luchtschuif op 1.
  • Pas de zadel- en stuurhoogte aan op de gewenste hoogte.
  • Fiets rustig voor 5 minuten. Noteer je cadans in rpm.
  • Probeer dezelfde cadans in rpm te houden maar zet de luchtschuif naar stand 2 en fiets voor 1 minuut. Verplaats daarna de luchtschuif weer naar 1 en fiets 2 minuten lang in stand 1, probeer hierbij de rpm zoveel mogelijk gelijk te houden.
  • Verplaats de luchtschuif weer naar stand 2 en fiets voor 1 minuut, fiets dan weer 2 minuten lang op stand 1.
  • Probeer nu 1 minuut te fietsen met de luchtschuif op stand 3 en kijk of je dezelfde rpm kan aanhouden. Is dit te zwaar, zet de luchtschuif dan naar stand 2.
  • Verplaats de luchtschuif naar stand 1 en fiets 2 minuten en probeer de rpm iets te verhogen.
  • Eindig te training door 5 minuten uit te fietsen op luchtschuif stand 1 in een cadans die je makkelijk voor je is.

Deze training laat zien hoe luchtschuif instelling bijdraagt aan de weerstand die u voelt, naast uw cadans.