Gebruik van de Krachtcurve

Krachcurve op de Performance MonitorDe krachtcurve laat zien hoe je kracht zet tijdens de roeibeweging. Het geeft aan hoe je totale kracht varieert als je je benen, rug en armen gebruikt tijdens de haal:

  • Hoe vloeiender de curve, hoe gelijkmatiger de toepassing van kracht.
  • Hoe groter het gebied onder de curve, hoe groter de gezette kracht.

De PM3/PM4PM5 hebben allebei de Kracht Curve functie (druk tijdens het roeien op Change Display tot je het ziet, of druk op de tweede knop rechtsonder). Het bekijken van de krachtscurve tijdens je trainingen kan een goede roeitechniek helpen versterken.

Voorbeelden

De Ideale Curve Good Force Curve

Een vaste inspanning tijdens de haal resulteert in deze curve.

Pieken en Dalen Mountainous Force Curve

Lijkt je krachtcurve op een bergketen? Dan moet je je overgang van benen naar armen meer geleidelijk laten verlopen. Veel pieken zijn goed als je wandelt... maar niet bij een krachtcurve.

Dubbele Diamant
Shifted Left Force Curve

Een krachtsexplosie tijdens de inpik – veel kracht zetten aan het begin van de haal – heeft een scherpe curve en een diepe daling tot gevolg. De hele curve verschuift zelfs naar de linkerkant van het PM scherm. Dit laat zien hoe de timing en nadruk op je benen, rug en armen tijdens de haal invloed heeft op hoe en wanneer je kracht zet.

Leer Meer

Het internet kan een goede bron zijn voor Force Curve discussies. Bekijk Angela Hart’s CrossFit Trainer Course video uit 2011 voor een Analyse van de Force Curve (Engels). Lees ook het stuk van Valery Kleshnev over het veranderen van je krachtcurve in de Rowing Biomechanics Newsletter van december 2001 (Engels).