Osteoporose Controleren

Onderzoek van de School of Medicine van Washington University wijst uit dat roeien een effectieve sport is om osteoporose mee onder controle te houden. Het onderzoek vergeleek twee sportmodes: grondreactiekracht (ground-reaction force, GRF) en gewrichtsreactiekracht (joint-reaction force, JRF). De GRF-sporten waren onder andere wandelen, hardlopen en steps. De JRF-sporten waren onder andere gewichtheffen en roeien op de Concept2 roeimachine.

De onderzoekers ontdekten dat roeien en gewichtheffen de dichtheid van mineralen in de botten verhoogden op drie of vier geteste locaties. Dit gebeurde met minder hoge inspanningen dan de GRF-sporten. Ze zagen ook dat de JRF-groep de meeste verbeteringen lieten zien qua gemiddelde kracht en slank lichaamsgewicht. De auteurs gaven aan dat deze voordelen het risico om te vallen zouden moeten verkleinen. Ook zouden ze moeten helpen om functioneel onafhankelijk en gezond te blijven ondanks de vorderende leeftijd.

Indoor Rowing for Bone Health is geschreven door Andrew Hamilton en vat de laatste wetenschappelijke inzichten samen over het controleren van osteoporose met het roeien op een roeimachine. Andrew Hamilton BSc MRSC ACSM is lid van de Royal Society of Chemistry en de American College of Sports Medicine. Hij is consultant voor de fitness industrie en editor van de sportprestatie-onderzoek nieuwsbrief Peak Performance.

Workout

Deze workout stuurde onze klant en enthousiast paardrijdster Cynthia Adams. Door deze workout drie tot vier keer per week te doen, verbeterde de dichtheid van Cynthia’s botten zo sterk dat haar dokter haar medicatie met Boniva stopte.

  • Roei 8000m met een vast tempo en snelheid, gevolgd door 15 minuten yoga en Pilates.