Roeien voor de Kano/Kajak

Of je nu kanoot voor de lol of in wedstrijden, roeien zal je helpen voor te bereiden om een lange tocht in het weekend vol te houden. Of bijvoorbeeld je volgende solo-avontuur of de uitputting bij een marathon kanowedstrijd. (Deelnemers aan wedstrijden: hieronder staat tussen haakjes welk deel van de wedstrijd wordt gesimuleerd tijdens de oefening.) Voor sport-specifieke training kan je ook de Paddle Sport Training's paddling adapter voor de Concept2 roeimachine bekijken.

Workout Voorbeeld

Doel: Voorbereiden voor een kano wedstrijd of weekend.

Details:

  1. Roei 5 minuten rustig om op te warmen. Sta op en doe kort rekoefeningen als je wil.
  2. Roei 2 minuten hard (de start).
  3. Roei 5 minuten redelijk intensief met een vast tempo (stabiliseren).
  4. Sprint elke 3 minuten voluit. Houd tussen de sprints een goed, vast tempo aan. Doe dit 5 keer. Dit zou 22 minuten moeten duren (afwisselend kopwerk).
  5. De volgende 20 minuten sprint je elke 5 minuten 1 minuut lang, met nog altijd een goede, vaste snelheid tussen de sprints (eerder dan een andere boot aankomen bij de volgende draagplaats).
  6. Roei 6 minuten rustig om af te koelen.
  7. Doe rek- en strekoefeningen.